04 Δεκεμβρίου 2021

Στο λιομάζωμα

Σκαρφαλωμένος ραβδίζω

Μετά τις σχέσεις με τα ζώα σειρά έχουν οι υπόλοιπες αγροτικές εργασίες, δηλαδή για το πώς (και πόσο) ασχολήθηκα με το λιομάζωμα μιας και άλλες δουλειές (καθαρίσματα, κλαδέματα κλπ) δεν προλάβαινα, ήμουν στο σχολείο. Πρέπει νάμουν κάπου τεσσάρων χρονών όταν άρχισαν να με παίρνουν μαζί τους. Είχα βέβαια το πλεονέκτημα να είμαι καβάλα είτε μόνος μου, είτε στην αγκαλιά αυτουνού που ήταν η σειρά του να καβαλικέψει (τις εποχές που είχαμε ένα γάιδαρο μόνο η καβάλα ήταν εναλλάξ στον πηγαιμό ενώ στο γυρισμό το ζώο ήταν φορτωμένο με τις ελιές - αυτή ήταν η κύρια χρησιμότητά του - οπότε οι άνθρωποι ακολουθούσαν πεζοί). Μάζευα σ' ένα μικρό καλαθάκι - έπρεπε να το βλέπω πως γεμίζει κάποια στιγμή. Τώρα, πόσες μάζευα και πόσες τσαλαπάταγα είν' άλλο θέμα. Πιο πολλή η ζημιά αλλά έλα που έπρεπε να πηγαίνω μαζί με τους γονείς μου γιατί πού να μ' αφήσουν στο χωριό μόνο μου.

Ελαιόδιχτα, στρωμένα μόνιμα. Παρόμοια ήταν κι αυτά που είχαμε στις αρχές αλλά τα στρώναμε κάτω από ένα δέντρο, ράβδισμα τις ελιές του, μάζεμα, άδειασμα και πάμε στο επόμενο.

Αργότερα, όταν άρχισα να πηγαίνω σχολειό, στις ελιές πήγαινα μόνο στις διακοπές. Αρκεί να μην έβρεχε (πράγμα που σημαίνει πως εγώ ήθελα να βρέχει για να μην πάμε στο βουνό :) ). Πιο μικρός τις μάζευα από κάτω, αργότερα που ξεκίνησαν να χρησιμοποιούνται τα ελαιόδιχτα και τα πανιά φρόντιζα για το καθάρισμα από φύλλα, κλαδιά και τέτοια (που ήταν πιο εύκολο). Όταν μεγάλωσα κάπως άρχισα να χρησιμοποιώ και τα τεμπλιά (τα ειδικά μακριά ξύλα για το ράβδισμα).

Στις ελιές πήγαινα για όσα χρόνια ήμουνα στο νησί τον χειμώνα. Θυμάμαι τον Μάρτη του 77 ήταν μια απεργία των καθηγητών που κράτησε έναν μήνα περίπου. Ήμουν αρκετά μεγάλος, στην Γ' Λυκείου. Η απεργία μας ήρθε κουτί. Τη μια μέρα τελειώσαμε τις ελιές και την άλλη (ή την μεθεπόμενη) τέλειωσε η απεργία. Κι όταν ήμουν φοιτητής πάντα βοηθούσα στο μάζεμα. Ενώ το 1985 το Γενάρη ήμουν φαντάρος. Και ζητάω αγροτική άδεια για να πάω για ελιές. Αλλά επειδή είχα χάσει την στρατιωτική ταυτότητα έπρεπε να μείνω 20 μέρες μέσα (φυλακή) και μετά. Εκείνη η χρονιά δεν είχε πολλές ελιές. Ήταν όμως ο πατέρας μου με προβλήματα. Αλλά δεν τόβαζε (ακόμα) κάτω. Κι έτσι τις τέλειωσαν σχεδόν, για δυο μέρες τις πρόλαβα. Αλλά υπήρχαν άλλες αγροτικές δουλειές να κάνω. Να μην διαψευστεί κι ο χαρακτηρισμός της άδειας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απόψεις; Ιδέες; Αντιρρήσεις; Παραλλαγές;
Όλα ευπρόσδεκτα.