11 Αυγούστου 2013

Νέο Λύκειο - 2013

Το έτος στον τίτλο μπαίνει μιας και το θέμα είναι για τις φετινές αλλαγές που ιδρύουν για ακόμα μια φορά ένα "νέο λύκειο". Γιατί για άλλη μια φορά ανακοινώθηκαν αλλαγές στην παιδεία. Κι όπως είναι συνηθισμένο οι αλλαγές αυτές ξεκινάνε από το λύκειο. Για μένα η λογική λέει πως αν θέλουμε ν' αλλάξουμε ένα σύστημα ξεκινάμε από τη βάση του. Και θυμάμαι σε κάποια διημερίδα πριν καμιά δεκαριά χρόνια που είχε έρθει κάποιος απ' το υπουργείο παιδείας της Σκωτίας και μας έλεγε πως εκεί οι αλλαγές γίνονται κάθε δεκατρία χρόνια. Ξεκινάνε από την πρώτη δημοτικού, αλλάζουν κάθε χρόνο την επόμενη τάξη παρατηρώντας την πορεία των αλλαγών αυτών κι έτσι τα παιδιά που μπήκαν στην εκπαίδευση με μια λογική τελειώνουν το λύκειο με τη λογική αυτή. Αφήνουν κι έναν ακόμα χρόνο που δουλεύει το πλήρες σχήμα και μετά κάνουν τις όποιες αλλαγές, προσαρμογές, εκσυγχρονισμούς κλπ ξεκινώντας πάλι απ' την πρώτη δημοτικού.

Στην Ελλάδα όμως και ειδικά στην παιδεία οι όποιες αλλαγές γίνονται στο τέλος (ή περίπου) της γενικής παιδείας. Εκεί που τελειώνει η υποχρεωτική και λίγο πριν αρχίσει η εξειδίκευση. Ο λόγος είναι πως εκεί οι αλλαγές φαίνονται περισσότερο μιας και στην Ελλάδα υπάρχει γενικότερο ενδιαφέρον για την εξειδίκευση, για σπουδές δηλαδή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και οι αλλαγές στο λύκειο γίνονται πάντα σε σχέση με τις αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής σ' αυτήν. Όλες (μα όλες) οι αλλαγές περιλαμβάνουν στις εξαγγελίες τους δυο στόχους: α) την αυτονόμηση του λυκείου από τις εισαγωγικές στην τριτοβάθμια:) και β) περιορισμού της ανάγκης για παρακολούθηση φροντιστηρίων. Επίσης, όλες γίνονται τον Αύγουστο. Κατά σύμπτωση μάλλον. Δεν θέλω να πιστέψω πως υπάρχει σκοπιμότητα και επιλέγεται εποχή που υπάρχει η θερινή ραστώνη των διακοπών. Μακριά από τα μυαλά των κυβερνώντων τέτοια πράγματα. Οι μελέτες για τις αλλαγές αυτές γίνονταν δυο χρόνια. Τι να γίνει που τώρα ολοκληρώθηκαν.

Ολοκληρώθηκαν τρόπος του λέγειν. Γιατί με μια πρόχειρη ματιά (και που να μελετήσεις τόσες σελίδες) και κρίνοντας απ' τα μαθηματικά που είναι ο τομέας μου παρατηρώ τα εξής περίεργα: Στην τρίτη λυκείου για να προαχθεί ένας μαθητής πρέπει να έχει μέσον όρο 10 (χωρίς να βρίσκω την κλίμακα βαθμολογίας, σήμερα στο γυμνάσιο είναι 1 - 20 με στρογγυλοποίηση στον ακέραιο ενώ στο λύκειο 0 - 20 με διατηρήσεις σε αρκετές περιπτώσεις δεκαδικών, πράγμα που φέρνει μπόλικες διαφοροποιήσεις) αλλά και μέσο όρο 10 ανάμεσα σε Νεοελληνική γλώσσα και Μαθηματικά. Έλα όμως που μαθηματικά δεν κάνουν όλοι οι μαθητές της Γ'. Αφού στην Γ' προβλέπονται 12 ώρες γενικά μαθήματα και 20 ώρες μαθήματα ομάδων.Βλέπετε, μετά τις δέσμες, τις κατευθύνσεις τώρα θα έχουμε ομάδες. Νέο όνομα για να φαίνεται η αλλαγή:) Στην Γ' λοιπόν θα λειτουργούν τρεις ομάδες (όχι τρεις κατευθύνσεις όπως σήμερα, τα είπαμε αυτά) απ' τις οποίες η μιάμιση θα διδάσκεται μαθηματικά ενώ η υπόλοιπη μιάμιση όχι.

Πώς βγαίνει αυτή η μισή ομάδα; Απλούστατον! Η μισή ομάδα θετικών σπουδών διδάσκεται 8 ώρες μαθηματικά ενώ η υπόλοιπη μισή 8 ώρες βιολογία. Έτσι δημιουργείται το εξής παράδοξο: Οι υποψήφιοι για τον τομέα υγείας (για γιατροί, φαρμακοποιοί) σύμφωνα με το νομοσχέδιο δεν χρειάζονται καθόλου ειδικά μαθηματικά (παραγώγους, ολοκληρώματα κλπ που γίνονται στην Γ'). Παράλληλα όμως θα διδάσκονται 8 ολόκληρες ώρες βιολογία. Να σημειωθεί πως σήμερα οι ώρες της βιολογίας είναι 2 (συν μία στην γενική παιδεία)! Θα διδάσκονται δηλ. τριπλάσιες ώρες βιολογία! Κι αυτό για να μπορούν να έχουν ή το ένα 8ωρο ή το άλλο. Γιατί άλλος λόγος για μια τέτοια διάζευξη δεν υπάρχει. Αλλά με 8ωρο;

Χωριζόμενες ομάδες υπάρχουν κι άλλες. Η ομάδα "Προσανατολισμού των Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών" έχει 6 ώρες Οικονομία και Διοίκηση και 6 ώρες Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών. Όμως αν κάποιος υποψήφιος θέλει να ακολουθήσει παιδαγωγικά τμήματα (δάσκαλοι, νηπιαγωγοί κλπ που δεν έχουν ακριβώς οριστεί προς το παρόν) θα έχουν άλλα μαθήματα (να μην τα αναφέρω τώρα αναλυτικά). Στην πραγματικότητα δηλ. θα υπάρχουν 5 ομάδες κι όχι 3 που αναφέρονται (ίσως μπήκαν 3 για να φαίνονται ίδιες με τις σημερινές 3 κατευθύνσεις). Απλά κάποιες θα έχουν ένα ή δυο κοινά μαθήματα. Και θα βγουν οι καινούριες νόρμες που θα αναφέρουν τον ελάχιστο αριθμό μαθητών για να δημιουργηθεί μια ομάδα ή υποομάδα που θα οδηγούν σε νέες μειώσεις μαθητικού πληθυσμού στα μικρά λύκεια άρα καινούριες συγχωνεύσεις και καταργήσεις στην πράξη σχολείων και όσοι μαθητές μένουν σε μικρά μέρη θα έχουν νέες δυσκολίες αν θέλουν να ολοκληρώσουν τη βασική τους εκπαίδευση στον τόπο τους αφού θα πρέπει να μετακινούνται σε μεγαλύτερες αποστάσεις. Παράπλευρες απώλειες.

4 σχόλια:

  1. κ. Γιάννη, το νομοσχέδιο φέρνει και αλλαγές στην εκπαίδευση στο εξωτερικό: η οργανική θέση θα παραμένει πλέον κατά τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών όπως ίσχυε και για τους συντονιστές

    Βέβαια για την παράταση εγγραφών στη Α' Λυκείου ούτε φωνή...

    Χαιρετισμούς από το ζεστό Μόναχο
    Νικόλαος Λαμπρινάκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα,
      Ενδιαφέρον. Όπως γράφω και παραπάνω, δεν το διάβασα ολόκληρο. Επιτέλους αποκαθίσταται μια αδικία μιας και η διατήρηση της οργανικής ισχύει όχι μόνο για τους συντονιστές αλλά για όλους τους αποσπασμένους πλην τους αποσπασμένους στο εξωτερικό (δηλ. για διευθυντές διευθύνσεων και σχολείων, σε άλλο σχολείο ή σε υπηρεσίες κλπ). Κι αυτό είχε προέλθει από συνδικαλιστικό αίτημα της ΔΟΕ! Τι να πει κανείς.

      Όσο για την Α' λυκείου υπάρχουν υποσχέσεις. Ε, κάποια στιγμή, όταν παραζορίσει το πράγμα θα μπει σε κάποιο νομοσχέδιο ως τροπολογία. Μπορεί σ' αυτό, μπορεί και σε κάποιο άσχετο.

      Διαγραφή
    2. Βλεβαια, για μας που την χάσαμε τι να κάνουμε, χαμένοι κι από κει θα είμαστε. Δεν νομίζω να υπάρχει πρόβλεψει να την ξαναβρούμε:(

      Διαγραφή
    3. Το θέμα της Α' Λυκείου έχει ήδη ρυθμιστεί με την παρ. 8 του άρθρου 82 του Ν. 4172 ΦΕΚ 167Α 2013 (σελ. 41 (2497))

      Διαγραφή

Απόψεις; Ιδέες; Αντιρρήσεις; Παραλλαγές;
Όλα ευπρόσδεκτα.