11 Απριλίου 2014

Υπουργικές πονηριές

Θέλεις ν' αγιάσεις και δεν σ' αφήνουν. Είπα να σταματήσω τα σχολικά θέματα που πέσαν μαζεμένα και να βάλω καμιά συνταγή που να είναι και των ημερών, αλλά οι ανακοινώσεις του υπουργείου με τσιγκλάνε να συνεχίσω. Καιρό τώρα "διαρρέεται" εντέχνως πως όλα όσα ξέραμε για τις μετακινήσεις των εκπαιδευτικών να τα ξεχάσουμε γιατί θ' αλλάξουν. Και πως οι καλοκαιρινές διακοπές των δύο (κι όχι τριών όπως πολλές φορές λέγεται) μηνών μας τέλειωσαν και θα λιγοστέψουν για τα καλά. Μέχρι κάποια στιγμή, το πρόσχημα για το δεύτερο ήταν η επέκταση του διδακτικού έτους. Τώρα βρέθηκε ένα συνδυασμός: παράταση για να προετοιμαστεί σωστά η έναρξη της επόμενης χρονιάς.

Οι διακοπές των εκπαιδευτικών είναι εύκολο θέμα όταν θέλουμε να τους στοχοποιήσουμε. δεν χρειάζεται να ψάχνουμε τι να τους κατηγορήσουμε. Έχουν πολλές διακοπές. Βέβαια, αυτό δεν ισχύει μόνο και ειδικά στην Ελλάδα. Είναι συνυφασμένο με τη φύση της δουλειάς. Οι εκπαιδευτικοί εκπαιδεύουμε. Και μπορούμε να το κάνουμε, μόνο όταν έχουμε μαθητές. Όμως οι μαθητές δεν μπορούν να βρίσκονται στα σχολεία καθημερινά. Χρειάζονται και κάποιες μέρες ξεκούρασης. Κι έτσι, χατήρι του βασιλικού, ποτίζεται κι η γλάστρα.Αφού οι μαθητές έχουν διακοπές, έχουν αντίστοιχα και οι εκπαιδευτικοί. Στην Ελλάδα αυτό δεν είναι απόλυτο, υπάρχουν και μέρες που οι μαθητές έχουν διακοπές αλλά οι εκπαιδευτικοί βρισκόμαστε στα σχολεία. Υποτίθεται για να κάνουμε κάποιες διοικητικές δουλειές που όμως άνετα θα γίνονταν παράλληλα με τα μαθήματα (και ιδιαίτερα με τις εξετάσεις αφού το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι εξετασιοκεντρικό).

Η συζήτηση για τις διακοπές των εκπαιδευτικών κρατάει από τα παλιά χρόνια. Μπορεί στα χωριά οι εκπαιδευτικοί να είχαν αναγνώριση μιας κι ήξεραν γράμματα και μπορούσαν να βοηθήσουν τους χωριανούς τους σε διάφορα πρακτικά θέματα, συγχρόνως όμως τους ψιλοζήλευαν και που είχαν ένα τέτοιο ωράριο που τους έδινε την ευκαιρία να κάθονται αρκετές ώρες (έτσι κι αλλιώς τη δουλειά για το σπίτι που έχουμε πολλές φορές, κανένας δεν την βλέπει και κανένας δεν την μετράει). Ο μισθός ποτέ δεν ήταν ζηλευτός, όμως το γεγονός πως έπεφτε κάθε μήνα ήταν ένα θέμα, ειδικά που οι αγρότες ποτέ δεν είχαν κάτι σίγουρο. Στις πόλεις πάλι, δεν φαινόταν τίποτα απ' τα θετικά κι έτσι για τους αστούς πάντα υπήρχε μια υποτίμηση για τους εκπαιδευτικούς (κάτι που φαίνεται σε διάφορες παλιές ελληνικές ταινίες).

Κι αφού η στοχοποίηση γίνεται με εύκολα μέσα (όχι δηλαδή πως δεν στοχοποιούνται κατά καιρούς διάφορες κοινωνικές ομάδες, ανάλογα με το τι θέλουν να καταφέρουν οι κυβερνώντες), κάθε λίγο ανοίγει το θέμα του περιορισμού των διακοπών. Αλλά των εκπαιδευτικών κι όχι των μαθητών. Το τελευταίο, είναι πως χρειάζεται να περιοριστούν οι διακοπές για να μπορέσει να προετοιμαστεί η επόμενη σχολική χρονιά. Και τα λέει αυτά το υπουργείο χωρίς να ντρέπεται,αφού έτσι κι αλλιώς αυτοί που τα ακούνε δεν ξέρουνε κι αυτοί που τα αναμεταδίδουνε δεν ενδιαφέρονται να ξέρουνε τι ισχύει στην πραγματικότητα.

Έχουμε και λέμε λοιπόν. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (που έχει παραβιαστεί πολλές φορές από την πλευρά του υπουργείου) κάθε χρόνο τον Νοέμβρη γίνονται οι αιτήσεις για μετακινήσεις. Χαλαρά ετοιμάζονται, μετριούνται τα μόρια του καθένα και τον Απρίλη ανακοινώνονται οι μεταθέσεις. Αμέσως μετά την ανακοίνωση των μεταθέσεων γίνονται οι αιτήσεις για αποσπάσεις ενώ παράλληλα όσοι πήραν μετάθεση (κι όσοι θέλουν να αλλάξουν σχολείο μέσα στην ίδια περιοχή) δηλώνουν σε ποιο σχολείο θέλουν να πάνε. Από κει και πέρα, πάλι το μπαλάκι πάει στη διοίκηση. Υποτίθεται πως μέχρι το τέλος του Μάη πρέπει να έχουν γίνει οι τοποθετήσεις, κάτι όμως που είναι πολύ σχετικό, πέρυσι για παράδειγμα εγώ τοποθετήθηκα στις 12 Ιούλη. Αφού γίνουν οι τοποθετήσεις, οι εκπαιδευτικοί πρέπει την τελευταία μέρα πριν κλείσουν τα σχολεία να πάνε στο καινούριο τους σχολείο για να ξεκινήσουν την υπηρεσία τους εκεί.

Εδώ υπάρχουν δυο παρατηρήσεις: α) οι αποσπάσεις παραδοσιακά δεν ανακοινώνονται την εποχή αυτή, εκτός από σπάνιες φορές. β) Υπάρχει ανάγκη για διορισμούς, αφού κάποιοι θα φύγουν, με σύνταξη ή για άλλους λόγους, αλλά και για πρόσληψη αναπληρωτών για έκτακτες καταστάσεις. Οι έκτακτες καταστάσεις όμως, ως έκτακτες, δεν μπορούν να προγραμματιστούν. Άρα, το μόνο που μπορεί να γίνει είναι να γίνουν οι διορισμοί νωρίς. Και δεν είναι το θεσμικό πλαίσιο που καθυστερεί τις μεταβολές θέσεις και τις κατανομές κλπ αλλά η ανικανότητα των υπηρεσιών του υπουργείου. Αυτό που παρουσιάζεται ως όραμα για το μέλλον έχει ήδη γίνει σε πολύ παλιές εποχές, επί υπουργίας Σουφλιά. Και μάλιστα τότε δεν υπήρχαν όλα αυτά τα συστήματα (ηλεκτρονική καταγραφή και επεξεργασία). Θέληση να υπάρχει κι όρεξη για δουλειά.

Μια επισκόπηση του τι έγινε πέρυσι, για την προετοιμασία της φετινής χρονιάς:
  • Γενάρης. Βγαίνει καθυστερημένα η εγκύκλιος των μεταθέσεων (με τροποποίηση του νόμου μόνο για τη συγκεκριμένη χρονιά γιατί άλλαξαν οι περιοχές. Θυμίζω πως αυτό φέτος δεν έχει γίνει ακόμα).
  • Μάρτης. Καλούνται να κάνουν αιτήσεις για να μεταταχθούν από τη δευτεροβάθμια στην πρωτοβάθμια σχεδόν 950 εκπαιδευτικοί που διδάσκουν γαλλικά, γερμανικά, πληροφορική και καλλιτεχνικά.
  • Ιούνιος. 12. Ανακοινώνονται οι μεταθέσεις και ξεκινάει η διαδικασία των τοποθετήσεων.
  • Ιούνιος. 20. Ανακοινώνονται οι θέσεις στα σχολεία αυτών που θα πάρουν μετάταξη. Κανονικά οι μετατάξεις έπρεπε να γίνουν πριν τις μεταθέσεις, αλλά έστω κι έτσι. Αναμονή για δήλωση προτιμήσεων. Δεν ολοκληρώνεται ποτέ.
  • Ιούλιος. Τοποθετήσεις των μετατεθέντων στα σχολεία.
  • Ιούλιος. 22. Με νόμο καταργούνται διάφοροι κλάδοι και ειδικότητες της τεχνικής εκπαίδευσης. Κάποιοι απ' αυτούς μόλις είχαν τοποθετηθεί στις καινούριες τους θέσεις.
  • Αύγουστος. 13. Παραμονές δεκαπενταύγουστου. Ανακοινώνεται πως περισσεύουν περίπου 6.000 εκπαιδευτικοί από την δευτεροβάθμια και πως υπάρχουν 4.500 θέσεις στην πρωτοβάθμια ή σε κάποιες διοικητικές υπηρεσίες για να μετακινηθούνε. Η προθεσμία αρχίζει και τρέχει άμεσα εν μέσω αργιών κι ενώ δεν υπάρχει κάποιος να δώσει διευκρινήσεις για πολλές απορίες που δημιουργούσαν οι σχετικές αποφάσεις.
  • Αύγουστος. 30. Δυο μέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία ανακοινώνονται τα ονόματα των μεταταχθέντων, αλλά τους λένε να καθυστερήσουν να παρουσιαστούν για να προλάβουν να ενημερωθούν οι διευθύνσεις. Το ίδιο λένε και για όσους έχουν ζητήσει απόσπαση, μιας και ελάχιστες έχουν ήδη ανακοινωθεί κι υπάρχουν κατηγορίες που παίρνουν απόσπαση ούτως ή άλλως.
  • Σεπτέμβριος. Τοποθετήσεις των μεταταχθέντων αφού έχουν αρχίσει τα σχολεία. Τοποθετήσεις - μετακινήσεις υπεράριθμων σε  κενά που υπήρχαν, αποσπάσεις, κινητικότητα γενικά.
  • Οκτώβριος. Πρώτες προσλήψεις αναπληρωτών.Τοποθετήσεις - μετακινήσεις υπεράριθμων σε  κενά που υπήρχαν, αποσπάσεις, κινητικότητα γενικά.
  • Νοέμβριος. Τοποθετήσεις - μετακινήσεις υπεράριθμων σε  κενά που υπήρχαν, αποσπάσεις, κινητικότητα γενικά (στο σχολείο μου, έρχονται δυο καθηγητές που λείπανε απ' τη αρχή της χρονιάς και προφανώς τα μαθήματα δεν γίνονταν).
  • Φλεβάρης του επόμενου χρόνου. Αφού έχει σχεδόν κυλήσει η σχολική χρονιά. Ανακοινώνονται οι διορισμοί(!!!). Προφανώς οι συγκεκριμένοι πήγαν στα σχολεία τους τον Μάρτιο!
Κατά τα άλλα, θα παραταθεί η παραμονή η δικιά μας για να σωθεί το σχολείο και να μπορέσουμε να βγάλουμε πρόγραμμα για τον επόμενο χρόνο:) Πιστεύω πως το πραγματικά ζητούμενο είναι να περιοριστούν οι διακοπές των εκπαιδευτικών. Γιατί δεν βλέπω για ποιο λόγο θα πρέπει να περιμένουμε να πάει 10 ο Ιούλης για να "ολοκληρωθούν" όλ' αυτά, όταν τα μαθήματα θα έχουν τελειώσει απ' τις 31/5 κι οι εξετάσεις στις 20/6.

Αλλά υπάρχει και κάτι άλλο που δεν λέγεται: Σύμφωνα με το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ - ΤΕΙ, οι σχετικές εξετάσεις θα γίνονται αφού έχουν πάρει απολυτήριο. Άρα, αρχές Ιούλη. Όμως με τη σημερινή νομοθεσία αυτό σημαίνει πως όσοι απασχοληθούν μ' αυτές θα πρέπει να αποζημιωθούν γιατί δεν θα πάρουν διακοπές. Ενώ άμα παραταθεί η υπηρεσία στα σχολεία (κι όχι απαραίτητα το διδακτικό έτος), θα μπορεί να μας χρησιμοποιεί τσάμπα. Από κει η εξοικονόμηση των 30 εκ. που αναφέρει το άρθρο που παραπέμπω στην αρχή:(.

4 σχόλια:

  1. Η κατάργηση διαφόρων κλάδων που αναφέρω παραπάνω, έχει το δικό της τραγέλαφο. Αναλυτικά οι ενέργειες του τέλους, στη σελίδα της ΟΛΤΕΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Επιτέλους. 15 Απρίλη και βγήκαν οι εγκύκλιοι για τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας. Προθεσμία μέχρι 2 Μάη.

    Εν τω μεταξύ, αν αργούσε 10 μέρες ακόμα, θα είχαμε μπλοκάρισμα λόγω εκλογών. Τώρα πρόλαβαν να βγάλουν την εγκύκλιο, να κάνουμε τα χαρτιά μας προεκλογικά, να γίνουν οι σχετικές επεξεργασίες και να ανακοινωθούν αρχές Ιούνη στην καλύτερη περίπτωση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κι ενώ έκαναν τόσον καιρό να τις βγάλουνε, μέσα στο γενικότερο αλαλούμ που επικρατεί, γιατί να είναι σωστές; Ήδη διαπιστώνονται λάθη και θα βγει συμπληρωματική με διορθώσεις. Αλλά μιας και πέσαν οι αργίες, αυτό θα γίνει την άλλη βδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Απόψεις; Ιδέες; Αντιρρήσεις; Παραλλαγές;
Όλα ευπρόσδεκτα.