Την κακοκαιρία εννοώ. Την χιονολαίλαπα ή όπως αλλιώς θέλετε πείτε την. Αυτήν που οι μετεωρολόγοι είχαν πει πως θα έρθει στις 12 (τουλάχιστον για την περιοχή μας) κι αυτή η αφιλότιμη ήρθε από τις 9. Πού πας κυρά μου νωρίς νωρίς. Οι αρμόδιοι είχαν ετοιμαστεί να σε υποδεχτούνε αργότερα. Πώς να το ξεκινήσουν πιο μπροστά. Θα δούμε πώς είναι τα πράγματα στη γειτονιά μου δυο εργάσιμες μέρες μετά την ολοκλήρωση. Στο τέλος θα βάλω και μερικές σκέψεις που τις περισσότερες τις έβαλα στο ΦΒ ήδη από τότε. Για αρχή να ξέρουμε πώς ήταν τα πράγματα λίγο πριν μας αφήσει η Ελπίδα. Στην παραπάνω φωτογραφία είναι η κατάσταση το βράδυ της Δευτέρας. Νύχτα είναι αλλά το χιόνι δεν την αφήνει να φανεί.
Ενώ αυτή είναι από το μεσημέρι της ίδια μέρας (δεν είναι δηλαδή σε πλήρη ανάπτυξη, στη συνέχεια προφανώς το χιόνι πλήθυνε). Πάντως, σταμάτησε να χιονίζει τη νύχτα της Δευτέρας προς την Τρίτη.
Τη Τρίτη είχε ήλιο με δόντια ενώ σήμερα ο ήλιος ήταν πιο ζεστός. Πάντως και χτες ο φακός έπιασε σταγονίτσα στον αέρα δείγμα πως το λιώσιμο είχε ήδη αρχίσει.
Έτσι νωρίς το απόγεμα βγήκαμε μια τσάρκα στα πέριξ. Να δούμε την αποτελεσματικότητα των μέτρων της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Οι δρόμοι όλοι πεντακάθαροι (εκεί που είχαν πατήσει το χιόνι αυτοκίνητα).
Για να πω και του στραβού το δίκιο, οι πολύ μεγάλοι δρόμοι, εκεί απ' όπου περνάνε λεωφορεία (ναι, είδα και λεωφορείο της γραμμής να περνάει) ήταν όντως καθαρισμένοι στη μέση. Είχε περάσει κάποιο εκχιονιστικό.
Κι αφού πέρασε το εκχιονιστικό μετά τα χιόνια είχαν μαζευτεί και μεταφερθεί αλλού.
Τα πεζοδρόμια πεντακάθαρα εκεί που είχαν βγει οι γείτονες και τάχαν καθαρίσει.
Τα κλαδιά από τα πεσμένα δέντρα μαζεμένα κι οι δρόμοι ασφαλείς αφού μπήκε κορδέλα να μην περνάνε αυτοκίνητα.
Τα πεσμένα καλώδια είχαν διορθωθεί.
Να και κάποιος που σκέφτηκε να είναι σε ετοιμότητα!
Απ' την άλλη υπήρχαν και αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν με αλυσίδες στους καθαρισμένους δρόμους (θα μου πείτε πως οι καθαρισμένοι κι οι ακαθάριστοι είναι σε τέτοια εναλλαγή που δεν ξέρεις τι θα βρεις μπροστά σου).
Όλα εξαιρετικά.
Και τώρα το κείμενο που έβαλα στο ΦΒ τη Δευτέρα το μεσημέρι:
Τόχει στρώσει εδώ. Αλλά δεν μπορώ να πω πως χαίρομαι. Το χιόνι θέλω νάναι μακριά (στα βουνά π.χ. ή σε άλλη πόλη 😀) και να πάω να το βρω. Όχι να μούρχεται αυτό.
Γιατί στην Ελλάδα ΔΕΝ υπάρχει καμιά ετοιμότητα για τα χιόνια (κι ας την διαφημίζουν οι αρμόδιοι). Κι είναι λογικό, δεν μπορείς να έχεις ένα μηχανισμό που θα λειτουργεί 3 - 10 μέρες τη δεκαετία. Αλλά μην λες πως όλα είναι έτοιμα. Δεν χρειάζεται. Γιατί δημιουργούνται και λάθος εντυπώσεις.
Ανήμερα την πρωτοχρονιά είχαμε βγει στο Βερολίνο με 12 βαθμούς. Δυο μηχανήματα σε ετοιμότητα σε μια πλατεία. Γιατί εκεί ξέρουν πως υπάρχουν μεταβολές και χιόνια κάθε λίγο. Όμως η ετοιμότητα αυτή κοστίζει. Θυμάμαι πριν από 10+ χρόνια, ο δήμος του Μονάχου πλήρωνε 110 χιλιάδες ευρώ κάθε βραδιά που ΔΕΝ χιόνιζε για να έχει την ετοιμότητα να επέμβει ΑΝ χιονίσει (οπότε τότε τα έξοδα μεγάλωναν). Το "αν" όχι με βάση το δελτίο καιρού μιας και δεν είναι δυνατόν να έχεις το μηχανισμό σε ετοιμότητα αλά καρτ.
Δεν είναι ίδιες οι συνθήκες σε Ελλάδα και Γερμανία άρα δεν περιμένεις την ίδια ετοιμότητα. Το θέμα όμως είναι πως η σημερινή κακοκαιρία είχε προαναγγελθεί από μέρες. Και πως θα είναι διφασική (πρώτη φάση το Σάββατο και δεύτερη ακόμα πιο ζόρικη τη Δευτέρα). Δεν ήρθε ξαφνικά κι απροειδοποίητα.
Όμως οι αρμόδιοι αντέδρασαν εν πολλοίς όπως αρκετοί γνωστοί μου που όταν το συζητάγαμε κι έλεγα πως προβλέπονται χαμηλές θερμοκρασίες κι ακόμα χαμηλότερη αίσθηση θερμοκρασίας έλεγαν πως δεν συμβαίνουν τέτοια εδώ κι αυτά είναι υπερβολές των μετεωρολόγων.
Κι έτσι πριν λίγο ο υπουργός είπε πως θα εισηγηθεί στον πρωθυπουργό ν' αναζητήσει ευθύνες από την εταιρία Χ (για την Αττική οδό). Ο ίδιος ο υπουργός παρουσιάστηκες ως απλό παρατηρητής.
Και δυο ακόμα σχόλια σχετικά με κάποια πράγματα που από όλους αναφέρονται συνέχεια λες και μόνο η ύπαρξή τους λύνει όλα τα προβλήματα:
Αλυσίδες
Οι αλυσίδες είναι κατάλληλες μόνο για το χιόνι. Όχι για τον πάγο. Όχι για τον καθαρισμένο δρόμο. Και δεν είναι εύκολο το βάλε βγάλε ανάλογα με τον δρόμο που βρίσκεσαι.
Τις αλυσίδες δεν αρκεί να τις έχεις μαζί σου πρέπει να ξέρεις να τις βάζεις κιόλας. Και για να μάθεις καλό είναι να το κάνεις πριν την κακοκαιρία. Να έχεις προπονηθεί. Αν έχεις αποκτήσει μια κάποια ευχέρεια από πριν τότε την ώρα που θα τις χρειαστείς θα τα καταφέρεις κι ας είναι πιο δύσκολες οι συνθήκες. Για να μην πω πως καλύτερα να τις έχεις προσαρμόσει στο αυτοκίνητό σου από την προηγούμενη της κακοκαιρίας αν ξέρεις πως μάλλον δεν θα κινηθείς στο ενδιάμεσο. Όπως στο αυτοκίνητο της φωτογραφίας.
Όχι, δεν το είχα κάνει εγώ. Μόνο μια φορά που ήξερα πως το πρωί θα κατέβω στο λιμάνι από τον Άγιο Στέφανο. Αλλά κι εγώ δεν τις χρησιμοποίησα σωστά. Γιατί όταν μετά τα φανάρια της Κηφισιάς τα χιόνια είχαν τελειώσει, βαρέθηκα να τις βγάλω και να τις ξαναβάλω στην επιστροφή. Αποτέλεσμα, όταν γύρισα είχα τη μια αλυσίδα. Η άλλη είχε σπάσει.
Αλάτι
Το αλάτι το ρίχνουμε για να μην παγώνει το χιόνι. Γιατί το αρμυρό νερό δεν παγώνει στους 0 βαθμούς αλλά πιο κάτω (το πόσο εξαρτάται από την αναλογία). Όμως αν ρίξω αλάτι στο χιόνι πάνω αυτό που θα καταφέρω είναι να κάνω κάποιες τρύπες στην επιφάνεια του χιονιού. Το αλάτι πέφτει στον καθαρισμένο δρόμο έτσι ώστε το λίγο χιόνι που πέφτει να ανακατεύεται μ' αυτό την ώρα που περνούν αυτοκίνητα. Αν ο δρόμος είναι κλειστός πάλι δεν δουλεύει το αλάτισμα του δρόμου.
Ομοίως δεν δουλεύει στα πεζοδρόμια και τις αυλές. Συνήθως οι δήμοι ανακοινώνουν πως έχουν διαθέσιμο αλάτι για τους δημότες τους και το μοιράζουν από κάποιο σημείο. Απορία: τι να το κάνουν οι δημότες; Εγώ μια φορά που είπα να ρίξω αλάτι στην αυλή για να τη βοηθήσω να ξεπαγώσει, το μόνο που κατάφερα ήταν να διαλυθούν οι τσιμεντένιες ενώσεις. Τα πεζοδρόμια θέλουν καθάρισμα. Και ναι μεν καλό είναι να φροντίζουν οι ιδιοκτήτες από τα σπίτια που έχουν τα πεζοδρόμια, αλλά αυτό για πολλούς λόγους δεν είναι εφικτό. Αλλά ούτε και το να έχει μηχανήματα ο δήμος για να ξεχιονίζει τα πεζοδρόμια είναι εύκολο.
Ξεχιόνισμα
Γράφοντας παραπάνω για το ξεχιόνισμα, θυμήθηκα ένα άλλο πρόβλημα. Περνάει το εκχιονιστικό και πετάει το χιόνι στο πλάι. Και μαζεύονται σωροί τα χιόνια που μετά αργούν να λιώσουν και το πρόβλημα τραβάει σε μάκρος. Θυμάμαι μια φορά κατέβαινα την Εθνική κι αριστερά και δεξιά τα χιόνια έφταναν τα 4 - 5 μέτρα (ξεπέρναγαν σε ύψος τις νταλίκες). Και βέβαια έτσι έκοβαν κι ένα σημαντικό κομμάτι του δρόμου. Κανονικά τα χιόνια αυτά που μαζεύονται στην άκρη θα πρέπει να μπαίνουν σε φορτηγά και να μεταφέρονται σε μέρος που δεν θα δημιουργήσουν θέμα.
Πολλά είπα...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Απόψεις; Ιδέες; Αντιρρήσεις; Παραλλαγές;
Όλα ευπρόσδεκτα.