25 Μαΐου 2014

Για την Παιδεία

Κάμποσες μέρες τώρα, στο ιστολόγιο δημοσιεύονται κοινωνικά θέματα κι όχι συνταγές. Έλεγα λοιπόν σήμερα πως ήταν καιρός να βάλουμε και κάνα φαγώσιμο. Βέβαια, τον τελευταίο καιρό δεν έχω φτιάξει κάτι καινούριο. Έτσι δεν έχω φωτογραφίες. Απ' την άλλη, συνταγές έχω πολλές. Έτσι σκέφτηκα πως σήμερα θα έβαζα κάναν νόστιμο έστω και χωρίς φωτογραφία. Το ζήτημα είναι να θέλεις ν' αγιάσεις και να μην σ' αφήνουν. Γιατί ήρθε μια είδηση απ' το υπουργείο μας, είπα να το παραβλέψω και να τ' αφήσω να σιτέψει. Αλλά αυτοί δεν έχουν το θεό τους. Γιατί το ένα ακολουθάει το άλλο. Κι έτσι αναβολή στη συνταγή, η επικαιρότητα τρέχει. Κι είπα να τα παρουσιάσω σαν θέματα εξετάσεων (ιδέα κλεμμένη απ' την πάντα επίκαιρη ταινία "Μάθε παιδί μου γράμματα"). Ας ξεκινήσουμε το λοιπόν.

Ζήτημα 1ον

Ποια είναι η κατάλληλη εποχή για να ξεκινήσουν να ετοιμάζονται τα σχολικά βιβλία;
Και να δώσω μια διευκρίνηση εδώ, μιλάω για όλον τον κύκλο ετοιμασίας ενός βιβλίου. Απ' τη συγγραφή του μέχρι να φτάσει στο σχολείο για διανομή.

Απάντηση:

Για ένα βιβλίο χρειάζεται πρώτα να βρεθεί το τι θα περιέχει μέσα. Αυτό το καθορίζει το πρόγραμμα σπουδών. Εξειδίκευση κάνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής σήμερα (που αντικατέστησε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο - οι αλλαγές ταμπέλας είν' ένα άλλο πρόβλημα). Για να γίνει σωστή δουλειά θα πρέπει να προκηρυχθεί διαγωνισμός, όσοι θέλουν και μπορούν να φέρουν ένα σκελετό της δουλειάς τους, να κριθεί ποιοι είναι οι καλύτεροι ώστε να αναλάβουν τη συγγραφή. Κι αφού το υλικό είναι έτοιμο να το δει η ομάδα κρίσης που θα προτείνει βελτιώσεις - διορθώσεις που χρειάζονται για να πάρει το (κάθε) βιβλίο το δρόμο για το τυπογραφείο.

Από και και πέρα οι δουλειές που υπάρχουν είναι να τυπωθεί, να δεθεί και να φτάσει στις αποθήκες του οργανισμού βιβλίων ο οποίος και θα το προωθήσει στα σχολεία σε όλη την Ελλάδα, ανάλογα με τους μαθητές που έχει το καθένα. Πάντως, υπάρχουν αλλαγές που έπρεπε να έχουν γίνει στα βιβλία από το 2011, όπως για παράδειγμα στα μαθηματικά του Λυκείου που ένα κομμάτι ύλης μετακομίστηκε από την Γ' στην Α'. Τα παιδιά το διδάχτηκαν το 2011 - 2012 αλλά όταν πήγαν φέτος στην Γ' το ξαναβρήκαν μπροστά τους και τους τα ξαναείπαμε (κι είναι και στις πανελλαδικές). Άλλες αλλαγές ήταν γνωστές από το Σεπτέμβρη του 2013 όταν ψηφίστηκε ο νόμος 4186 για το νέο λύκειο με τον οποίο καταργούνται οι κατευθύνσεις που υπάρχουν σήμερα και μπαίνουν οι "ομάδες προσανατολισμού".

Πόσο καιρό νομίζετε πως χρειάζεται για να φτιαχτεί ένα βιβλίο απ' την αρχή λοιπόν; Έξι μήνες; Ένας χρόνος; Ε, όχι. Το υπουργείο ευελπιστεί πως σε 4 μήνες τα βιβλία θα είναι στις αποθήκες και σε λιγότερο από ένα μήνα ακόμα, στα σχολεία. Βέβαια, έχει εμπειρία κι από το 2011. Τότε που η προκάτοχος του σημερινού υπουργού διαβεβαίωνε πως και τον Απρίλη που είπε να τυπωθούν τα βιβλία δεν θα υπήρχε πρόβλημα και πως το Σεπτέμβρη τα βιβλία θα είναι στα σχολεία, αλλά το Σεπτέμβρη μας λέγανε να κατεβάσουμε τα βιβλία απ' το σάιτ του Παιδαγωγικού και τα βιβλία έφτασαν μεταξύ Οκτώβρη και Δεκέμβρη. Για να μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά μας βγάλαμε χιλιάδες φωτοτυπίες ξοδεύοντας τόνους επιπλέον χαρτί και γραφίτη, κάτι που σημαίνει επιπλέον κόστος τόσο σε χρήμα (ενώ απ' την άλλη μας έχουν ταράξει στη λιτότητα) όσο (κι αυτό είναι χειρότερο) σε περιβαλλοντικούς πόρους.

Φέτος λοιπόν το υπουργείο αποφάσισε να το προχωρήσει παραπάνω. Ζητάει να ετοιμαστούν 402 τίτλοι βιβλίων σε επτά μήνες (βέβαια αυτό μας πάει κατά τα Χριστούγεννα!) απ' τα οποία τα 5 μέχρι τέλος Ιούλη. Η προκήρυξη ανακοινώθηκε - λέει η είδηση - στις 17 Απρίλη. Εδώ μπαίνει ένα θέμα. Γιατί έπρεπε να περάσει ένας μήνας για να ανακινήσει την υπόθεση το Βήμα; Απαντήσεις διάφορες. Στα πλαίσια του κατεπείγοντος, τα βιβλία θα βγούνε με απευθείας ανάθεση. Κι όποιος τ' αναλάβει θα εισπράξει ζεστό και χοντρό χρήμα. Προφανώς στον ΔΟΛ περίμεναν πως κάτι θ' αρπάξουν, δεν τους έκατσε κι είπαν να κράξουν το υπουργείο.

Απ' την άλλη, πέρα απ' τα παιχνίδια του ΔΟΛ υπάρχει η ουσία. Πόσο θα μας κοστίσει η επιχείρηση βιβλίο σε ένα μήνα. Γιατί δεν μιλάμε για ένα βιβλίο όπως αυτό που γράφτηκε για το χαμένο μαλαισιανό Μπόινγκ που κατάφερε μέσα σε δυο μήνες να είναι στα ράφια. Γιατί αυτό δεν πρόκειται να αποτελέσει εκπαιδευτικό εργαλείο, άρα ούτε για την ακρίβειά του ενδιαφέρεται κάποιος, ούτε για τον τρόπο γραφής (από το γλωσσικό μέχρι το παιδαγωγικό μέρος) που πρέπει να ελεγχθεί σε ένα σχολικό βιβλίο. Ούτε και το τιράζ του θα είναι τόσο μεγάλο. Το κακό είναι πως ακόμα κι αν έχουμε ένα πρόχειρο βιβλίο αυτό θα χρησιμοποιηθεί για κάμποσα χρόνια.

Ζήτημα 2ον

Πόσο είναι το "εύλογο χρονικό διάστημα" το οποίο απαιτείται για να δει και να μελετήσει κάποιος τα θέματα που υπάρχουν σε μια τράπεζα θεμάτων;

Απάντηση

Τρεις μέρες καλές είναι; να τις αφήσω;
Από φέτος έχουμε το νέο λύκειο που λέγαμε. Τα παιδιά που φέτος ήταν στην Α' έχουν άλλη βαθμολόγηση, άλλα θέματα κι άλλο τρόπο προαγωγής. Η βασικότερη καινοτομία είναι πως τα θέματα θα είναι τα μισά απ' τον καθηγητή που κάνει μάθημα και τα άλλα μισά από μια κοινή πανελλαδικά δεξαμενή, αυτό που καθιερώθηκε να λέγεται Τράπεζα Θεμάτων. Η πρόβλεψη υπήρχε και στο προηγούμενο. Αλλά δεν εφαρμόστηκε. Μπήκε ξανά στον καινούριο νόμο κι όλο τον καιρό το υπουργείο διαβεβαίωνε τους πάντες πως όλα θα γίνουν στην ώρα τους και οι μαθητές δεν θα αιφνιδιαστούν αφού η βάση θα είναι προσβάσιμη από όλους εύλογο χρονικό διάστημα πριν αρχίσουν οι εξετάσεις.

Επανειλημμένα επισημάνθηκε πως αν θέλει να το εφαρμόσει πράγματι φέτος, πρέπει να τρέξει τα πράγματα, να κάνει τις ενέργειες που είναι να κάνει απ' τη μεριά του ώστε να είναι πράγματι έτοιμη εύλογο χρονικό διάστημα πριν. Για μένα το εύλογο θα σήμαινε πάνω από ένα μήνα. Έλα όμως που το θυμήθηκαν το Φλεβάρη όταν άρχισαν να γίνονται επισημάνσεις και ερωτήσεις απ' τη μεριά των εκπαιδευτικών για το τι θα γίνει με την "τράπεζα". Έτσι διορίστηκε η επιτροπή που ανέλαβε δουλειά τον Απρίλη. Μόνο που η επιτροπή δεν γράφει θέματα. Η επιτροπή έπρεπε να δώσει προδιαγραφές και καλέστηκαν οι καθηγητές (αλλά και όποιος άλλος θέλει) να στείλει θέματα για τα δεκάδες μαθήματα που θα εξεταστούν μ' αυτό το σύστημα (δεκατέσσερα στο Γενικό και δεν θυμάμαι πόσα στο Επαγγελματικό Λύκειο κι όλ' αυτά διπλά γιατί πρέπει να υπάρχουν για ημερήσια κι άλλα για εσπερινά). Μέχρι να μαζευτούν όλ' αυτά όμως θέλει χρόνο.

Κι ο χρόνος που θ' αρχίσουν οι εξετάσεις όλο και κοντοζυγώνει. Την Πέμπτη που μας έρχεται, στις 29 Μάη μήνα τα παιδιά θα μπούνε να γράψουνε και θα πρέπει όλα να είναι έτοιμα. Έτσι λοιπόν το υπουργείο μας ανακοίνωσε την ιντερνετική διεύθυνση της τράπεζας καθώς επίσης κι ότι αυτή ΘΑ ανοίξει αύριο Δευτέρα. Τρεις μέρες δεν είναι δηλαδή εύλογος χρόνος; Πόσο νομίζετε πως δίνουν τα δικαστήρια για να μελετήσεις μια δικογραφία. Εξάλλου, ας μην είμαστε κακοί. Τρεις μέρες πριν από το πρώτο μάθημα. Αλλά από το τελευταίο; Σχεδόν ένα μήνα (στις 23 του Ιούνη τελειώνουν οι εξετάσεις της Α').

Ζήτημα 3ον

Ποια είναι η κατάλληλη ημερομηνία για να γίνουν οι διορισμοί εκπαιδευτικών για μια σχολικά χρονιά; Πριν αρχίσει η χρονιά, με την αρχή της, κάπου στη μέση ή λίγο πριν τελειώσει; ή μήπως αφού τελειώσει;

Απάντηση

Λίγο πριν ή λίγο μετά το τέλος της!
Ένας εχέφρων άνθρωπος ίσως απαντούσε λίγο πριν αρχίσει η χρονιά ώστε να είναι έτοιμοι με το ξεκίνημα γιατί αν το κάνουμε πιο νωρίς θα πρέπει να τους πληρώνουμε τσάμπα το καλοκαίρι. Βέβαια, επειδή απ' τη στιγμή που θα ανακοινωθεί ένας διορισμός μέχρι να φτάσει ο εκπαιδευτικός στο σχολείο του περνάνε 20 τουλάχιστον μέρες (τόση είναι η γραφειοκρατεία) αυτό σημαίνει πως τα σχολεία ξεκινάνε με ελλείψεις που καλύπτονται λίγες μέρες μετά. Αυτό γινόταν πάγια μέχρι το 2012 - 2013. Μόνο μια χρονιά πριν ποοοοολλά χρόνια (επί υπουργίας Σουφλιά) οι διορισμοί ανακοινώθηκαν αρχές Ιούλη με ταυτόχρονη πρόβλεψη ότι οι διορισμοί θα δημοσιευτούν στο ΦΕΚ στις 31 Αυγούστου (απ' την ημερομηνία αυτή αρχίζει και η μισθοδοσία), οι τοποθετήσεις όμως έγιναν μέσα στον Αύγουστο κι έτσι 1η Σεπτέμβρη, με το άνοιγμα των σχολείων ήταν όλοι στις θέσεις τους.

Οι διορισμοί για το 13-14 έγιναν φέτος το Φλεβάρη όμως δεν τέλειωσε εκεί το πράγμα. Προχτές βγήκε νέα ανακοίνωση για διορισμό Νηπιαγωγών. Δεν μ' ενδιαφέρει πως οι δικαιούμενοι είναι συνολικά 47. Ούτε πως πρόκειται να διοριστούν οι 13 μόνο απ' αυτούς. Εκείνο που μ' εντυπωσιάζει είναι πως οι διορισμοί είναι για το 13 - 14. Υποθέτω πως μάλλον ο διορισμός αυτός είναι απόρροια δικαστικής απόφασης γράψε λάθος. Τον αναφέρει η προκήρυξη το λόγο: ο νόμος προβλέπει κάποια ποσοστά. Τόσοι από δω και τόσοι από κει. Απ' τους από κει δεν υπήρξαν αρκετές αιτήσεις κι έτσι το ποσοστό δεν πιάστηκε. Κι έτσι γίνεται συμπληρωματική προκήρυξη για να βγουν τα νούμερα!

Και τα νούμερα μπορεί να ευημερήσουν. Αλλά ρε αδέρφια, τώρα έχουμε Μάη μήνα. Τώρα το πήρατε χαμπάρι; Η προθεσμία είναι 26 - 28 Μάη. Μέχρι να τα μαζέψουν, να τα ελέγξουν, να κάνουν τις ανακοινώσεις των πινάκων, να γίνουν ενστάσεις (ακόμα κι αν δεν υπάρχουν πρέπει να δοθεί χρόνος) να τα ξαναμαζέψουν και να κάνουν τους διορισμούς, να πάνε οι νηπιαγωγοί στις διευθύνσεις που αναφέρει να δηλώσουν σχολεία, να συνεδριάσουν τα αρμόδια συμβούλια και να τους τοποθετήσουν πόσος καιρός θα περάσει; Ένας μήνας; Μα στις 15 Ιούνη (κι επειδή είναι Κυριακή φέτος, στις 13) τα μαθήματα στα νηπιαγωγεία σταματούν. Και στις 20 Ιούνη  αυτά κλείνουν για το σχολικό έτος 2013 - 2014. Θα προλάβουν να γίνουν όλες αυτές οι διαδικασίες ώστε να πάνε οι άνθρωποι πριν την ημερομηνία αυτή (έστω και για τον τύπο); Δεν το νομίζω

Συμπέρασμα:

Στο υπουργείο μας τα πράγματα κυλάμε με ρυθμό χελώνας και όλα γίνονται στο παρά πέντε (αλλά και στο και πέντε κάποιες φορές). Κατά τα άλλα, αυτό που μας λείπει είναι η αξιολόγηση...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απόψεις; Ιδέες; Αντιρρήσεις; Παραλλαγές;
Όλα ευπρόσδεκτα.