20 Σεπτεμβρίου 2014

Αλλαγές του ποδαριού

Στη φύση δεν αρέσουν τα κενά. Όταν κάπου μένει ένα κενό, κάτι γίνεται και καλύπτεται από τα διπλανά. Έτσι, συνήθως τα όποια κενά δημιουργούνται δεν τα παίρνουμε χαμπάρι. Αλλά αυτό δεν γίνεται μόνο στη φύση. Το ίδιο συμβαίνει καθημερινά γύρω μας. Ποιας για παράδειγμα παίρνει χαμπάρι καθώς οδηγεί (ή περπατάει) στην Αθήνα, ότι έφυγε απ' τη Βασιλέως Κωνσταντίνου και μπήκε σε άλλο δρόμο, π.χ. στη Βασιλίσσης Σοφίας προς τα βόρεια ή στην Αρδηττού προς τα νότια; Ή αντίστοιχα από την Εγνατία στην Καραμανλή στη Θεσσαλονίκη, από την Αβέρωφ στη Δωδώνης στα Γιάννενα (στο χάρτη βλέπω και μια Ελευθερίου στη μέση, καινούρια θα είναι) κι ο καθένας θα ξέρει κάποια τέτοια περίπτωση απ' την περιοχή του.

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στην εκπαίδευση. Γίνονται αλλαγές μικρές, μεγάλες ή ριζικές. Αλλά οι περισσότεροι δεν το παίρνουν χαμπάρι. Ας πούμε το γυμνάσιο που υπάρχει σήμερα είναι διαφορετικό απ' αυτό που υπήρχε πριν 3 χρόνια. Το προηγούμενο λειτουργεί ακόμα αλλά μόνο με την Γ' τάξη του. Η Α' και η Β' είναι πια διαφορετικές. Μόνο που η αλλαγή είναι κυρίως σε διαδικασίες. Μεγάλες θα τις έλεγα αλλά όχι και τόσο. Διαδικαστικά θέματα περισσότερο συν ένας νέος τρόπος διδασκαλίας που δεν ξέρω πόσο έχει περάσει στην πραγματικότητα. Δεν είναι και εύκολο.

Εκεί που οι αλλαγές είναι ριζικές είναι στο λύκειο. Και το λύκειο που υπήρχε μέχρι τώρα αλλάζει. Το σημερινό είχε νομοθετηθεί με τον νόμο 2525 και ξεκίνησε να λειτουργεί το 1997. Άλλαξε, τότε, η δομή του τελείως. Ενώ μέχρι τότε οι μαθητές διάλεγαν στην Γ' τάξη μια ομάδα μαθημάτων (δέσμη την λέγαμε) με το λύκειο που φέτος κλείνει οι δυνατότητες επιλογής ήταν πολλαπλές. Υπήρχαν τα μαθήματα επιλογές και στις τρεις τάξεις κι ο κάθε μαθητής διάλεγε αυτό που του ταίριαζε. Η δέσμες των μαθημάτων από τέσσερις γίνανε τρεις κι επεκτάθηκαν σε δυο χρονιές, όχι μία. Παράλληλα υπήρξαν και διαδικαστικές αλλαγές, Αυτές είχαν σχέση με τις εξετάσεις και οι αλλαγές αυτές γίνονταν γιατί το λύκειο έγινε ο προθάλαμος του πανεπιστημίου κι οι ενδοσχολικές εξετάσεις συνδυάστηκαν με τις εισαγωγικές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Απ' αυτό το συνδυασμό προκύψανε πολλά  προβλήματα. Έτσι, έγιναν διάφορα μπαλώματα, διάφορες τροποποιήσεις, άλλες μεγάλες κι άλλες μικρές, όμως η δομή του λυκείου δεν άλλαξε μέχρι τώρα. Πότε τώρα; Μέχρι το 2013 που με το νόμο 4186 το λύκειο αυτό (το λύκειο του Αρσένη όπως το λέμε) καταργήθηκε και μπήκε στη θέση του ένα καινούριο. Βέβαια, το καινούριο δεν είναι παρά συρραφή ιδεών από τα προηγούμενα που υπήρχαν. Άσχετο αυτό. Το σίγουρο είναι πως το λύκειο του Αρσένη παύει να λειτουργεί το καλοκαίρι του 2015. Συνήθως, όταν αλλάζει έτσι ριζικά το σχολείο, ο απόηχος της αλλαγής μπορεί να κρατήσει κάνα δυο χρόνια ακόμα, αλλά ο θάνατός του είναι προδιαγεγραμμένος.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα του πεθαμένου λυκείου ισχύει από το 1997. Έγιναν διάφορες προσαρμογές. Για την Α' τάξη οι περισσότερες (αυτή που δεν είχε κατευθύνσεις). Η τελευταία το 2012! Για τη Β' λυκείου αντίστοιχα. Για τη Γ' έγινε πριν λίγες μέρες. Ναι. Η τελευταία αλλαγή στο ωρολόγιο έγινε πριν λίγες μέρες και είναι για την φετινή Γ' και μόνο. Συγκεκριμένα με τη 137433/Γ2 (ΦΕΚ 2406 Β του 2014) υπουργική απόφαση που υπογράφτηκε στις 2 του μήνα προστίθεται μια ώρα γυμναστική στην Γ' λυκείου, τροποποιώντας το ωρολόγιο που ισχύει από το 2005. Έτσι, μετά από τόσα χρόνια, για φέτος και μόνο οι μαθητές τις Γ' θα κάνουν 32 ώρες μάθημα αντί για 31. Τώρα το ανακάλυψαν. Στην τελευταία χρονιά.

Πώς προέκυψε αυτό; Όχι. Δεν το ανακάλυψαν τώρα. Απλά οι αγκωνιές που πέφτουνε στο ποιος κλάδος θα έχει ώρες για να κάνει μάθημα φέραν (έστω και προσωρινό) αποτέλεσμα. Συγκεκριμένα στο καινούριο λύκειο (που συνυπάρχει με το παλιό) οι ώρες της γυμναστικής μειώνονται. Όχι μόνο η (νέα) Γ' θα έχει 1 ώρα αλλά και η Β'. Που η Β' λειτουργεί ήδη φέτος, άρα οι γυμναστές που είναι σήμερα σε λύκειο χάνουν μια ώρα για κάθε τμήμα. Με την αλλαγή, λοιπόν, αυτή, η μείωση δεν θα τους επηρεάσει φέτος, αλλά αναβάλλεται για του χρόνου. Και μέχρι τότε βλέπουμε, είναι κι άλλοι κλάδοι που προσπαθούν να βάλουν ώρες. Το κακό είναι πως α) το ωρολόγιο πρόγραμμα είναι περασμένο στο νόμο (κι όχι σε μια υπουργική απόφαση ή έστω σε ένα προεδρικό διάταγμα) και β) πως το νέο ωρολόγιο είναι με 35 ώρες, άρα δύσκολα να χωθεί κάποια επιπλέον.

Τι θα γίνει για του χρόνου και τι θα επακολουθήσει θα το μάθουμε στο μέλλον. Υπομονή. Αυτό που έμεινε είναι πως για φέτος το υπουργείο είδε το φως του. Το αστείο είναι πως η υπουργική απόφαση λέει πως μ' αυτήν δεν προκαλείται δαπάνη στον προϋπολογισμό του κράτους. Πώς γίνεται να χρειάζεται να δουλεύουν κάποιοι και παρόλ' αυτά να μην προκαλείται δαπάνη, αυτό δεν μπορώ να το απαντήσω.

ΥΓ. Υπάρχουν κι άλλες αλλαγές που γίνονται παράλληλα και που έχουν να κάνουν με την πεθαμένη αυτή Γ' λυκείου (επιμένω στο χαρακτηρισμό). Ξεκίνησε πέρυσι το Νοέμβριο η εφαρμογή Myschool (ναι, έτσι, αγγλικά κι ας πρόκειται για τα ελληνικά σχολεία). Πρόκειται για ένα φιλόδοξο έργο στο οποίο έχουν ενταχθεί όλα τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ένας μαθητής γράφεται στο νηπιαγωγείο κι αυτή η εγγραφή τον ακολουθεί στις μετακινήσεις του. Έτσι το υπουργείο έχει στοιχεία ανά πάσα στιγμή για το πραγματικό μαθητικό δυναμικό. Τα δύσκολα είναι πως η ένταξη έγινε το Νοέμβριο λίγο πριν δοθούν οι βαθμοί του Α' τριμήνου. Για το λύκειο υπήρξε αναβολή για το Γενάρη. Λίγο πριν δοθούν οι βαθμοί του Α' τετραμήνου.

Μέχρι τη στιγμή εκείνη κάθε σχολείο είχε το δικό του τρόπο να κρατάει ηλεκτρονικό αρχείο για τους μαθητές. Για τα λύκεια το σύστημα λεγόταν Νέστορας. Κι εκτός από το αρχείο είχε ενσωματωμένη τη διαχείριση των αποτελεσμάτων των μαθητών. Πέρυσι λοιπόν, για την περσινή Γ' λυκείου, δόθηκε η οδηγία τα αποτελέσματα να βγουν απ' το παλιό σύστημα μιας και δεν ήταν σίγουροι για το καινούριο. Για μένα, λογικό θα ήταν το ίδιο να ισχύσει και φέτος που είναι η τελευταία χρονιά του συστήματος αυτού. Πλην όμως, έχουν δαπανηθεί αρκετές εργατοώρες ώστε η τελευταία χρονιά του λυκείου να είναι και η πρώτη που θα βγουν τ' αποτελέσματα με το νέο σύστημα. Πρώτη και τελευταία. Γιατί θα έπρεπε να γίνει κι αυτό; Ούτ' εδώ υπάρχει απάντηση. Πάντως, σίγουρα σε κάποια υπουργική απόφαση θα υπάρχουν αυτά με την μνεία πως "από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού" :)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απόψεις; Ιδέες; Αντιρρήσεις; Παραλλαγές;
Όλα ευπρόσδεκτα.