Συνήθως κατηγορούμαστε ότι είμαστε καταναλωτικοί. Πως γινόμαστε καταναλωτικοί και δεν έχουμε συναίσθηση του γεγονότος. Για τον καταναλωτισμό που μας καλλιεργείται όμως δεν συνηθίζεται να αναφέρεται κανείς και γι' αυτό θέλω να γράψω. Με ποιον τρόπο καλλιεργείται; Πολύ απλά με το ότι μας αναγκάζουν να πετάμε αντικείμενα και συσκευές που έχουν ένα μικρό πρόβλημα αντί να επιδιορθώσουμε το πρόβλημα αυτό και να συνεχίσουμε να τις χρησιμοποιούμε. Όμως, αυτό δεν συμφέρει στις εταιρίες που τα φτιάχνουν κι έτσι δυσκολεύουν τις επισκευές με κάθε τρόπο.
Πριν λίγα ακόμα χρόνια, υπήρχαν τα καταστήματα που επισκεύαζαν ηλεκτρονικές συσκευές: τηλεοράσεις, ραδιόφωνα κλπ. Πόσα τέτοια έχουν μείνει σήμερα; Δυο τρόποι έχουν πείσει τους καταναλωτές να προχωρούν σε αντικατάσταση αντί σε επισκευή: Με το να γίνονται οι συσκευές πιο σύνθετες και για να επισκευαστεί ένα μικρό και απλό πρόβλημα να χρειάζεται να αντικατασταθεί ένα μεγάλο τμήμα της μ' αποτέλεσμα το κόστος να γίνεται δυσανάλογα μεγάλο και δεύτερον με το να επιβάλλονται καινούριες τεχνολογίες που να μην είναι συμβατές με τα παλιά.
Για το δεύτερο είναι πρόχειρο παράδειγμα η επιβολή του ψηφιακού σήματος στην τηλεόραση. Που ναι μεν είναι πρόοδος και εξέλιξη κλπ αλλά συγχρόνως με τον τρόπο που επιβάλλεται ακυρώνει αυτά που έχεις. Ή παλιότερα υπήρχε το βίντεο. Ποιος έχει σήμερα βίντεο και βιντεοκασέτες; Και πάει λέγοντας.
Το χειρότερο όμως είναι το πρώτο. Που για ένα καμένο λαμπάκι στο αυτοκίνητο πρέπει να αλλάξεις ολόκληρο το φανάρι! Δεν θυμάμαι σε ποιο αυτοκίνητο μου συνέβη αυτό, αλλά μου έτυχε. Κάηκε η λάμπα. Πόσο κοστίζει μια λάμπα; 1; 2; Έστω 5 ευρώ; Εγώ έπρεπε να πληρώσω (και τι να κάνω, τα πλήρωσα) 50 - 60 ευρώ για την αλλαγή του.
Έχω μια κουρευτική μηχανή της Φίλιπς. Την αγόρασα γύρω στα 70 - 80€. Αυτή είναι φορτιζόμενη. Έχει δηλαδή μια μπαταρία μέσα για να δουλέψει. Κι οι επαναφορτιζόμενες μπαταρίες συνήθως χαλάνε. Μπορούν να κάνουν κάποιους συγκεκριμένους κύκλους επαναφόρτισης. Σιγά σιγά δεν μπορούν να κρατήσουν αρκετό φορτίο και έτσι η συσκευή δεν μπορεί να ανταποκριθεί σ' αυτό που πρέπει. Πόσο είναι το κόστος μιας τέτοιας μπαταρίας; Ούτε 1€. Άντε να βάλω εγώ 2 ή 3. Όμως η εταιρία δεν έχει προβλέψει τρόπο να ανοίγεται η συσκευή και να αλλάζει η μπαταρία. Η πρότασή της είναι πως αν χαλάσει η μπαταρία πετάς ολόκληρη τη μηχανή (και αγοράζεις άλλη).
Αυτό με τις μπαταρίες είναι γενικότερο το πρόβλημα. Στη συσκευή πλοήγησης (τζι-πι-ες) ας πούμε. Με κόστος 200€ ή 300€ ή και περισσότερο. Κι όμως. Είναι φτιαγμένη έτσι που δεν μπορείς ν' αλλάξεις μπαταρία. Αν είναι δυνατόν. Κι αναγκαστικά πρέπει να τη δουλεύεις με το ρεύμα του αυτοκινήτου. Πάλι καλά δηλαδή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Απόψεις; Ιδέες; Αντιρρήσεις; Παραλλαγές;
Όλα ευπρόσδεκτα.