15 Μαρτίου 2013

Γιουβαρλάκια

Τα γιουβαρλάκια είναι από τα πρώτα φαγητά που έμαθα να φτιάχνω. Από τα πρώτα που είχε το τετράδιο που μου είχε φτιάξει η μάνα μου. Είναι ένα εύκολο φαγητό, το μόνο που έχεις να προσέξεις είναι να βράζει το νερό όταν τα ρίχνεις μέσα. Κι είναι ένα φαγητό με ουσία. Κρέας σχεδόν καθαρό. Ελάχιστο ρύζι είναι το μόνο επιπλέον που έχουν. Το μέγεθος είναι προσωπικό γούστο. Εγώ προτιμώ τα μικρά. Ακόμα κι αυτό που λέω παρακάτω, σε μέγεθος μεγάλου καρυδιού, κι αυτά τα θεωρώ μεγάλα. Μικρού καρυδιού το καλύτερο. Θυμάμαι στο πανεπιστήμιο που μας τα σέρβιραν τρία ή τέσσερα γιουβαρλάκια η μερίδα. Με τίποτα. Όμως από το πανεπιστήμιο μου έμεινε το συνοδευτικό: σαλάτα λάχανο και φέτα!

Κι η εκδοχή που προτιμώ. Με μπόλικο ζουμί. Οι υπόλοιποι στο σπίτι τα προτιμούν στεγνά. Ειδικά η Ειρήνη που τα βάζουμε όσο στεγνά γίνεται αλλά και πάλι, αφού φάει αρκετά, συνήθως της παίρνω όσο ζουμί της περισσεύει. Σούπα είπαμε βρε παιδιά. Κι η σούπα θέλει ζουμί. Σ' όποιον λοιπόν αρέσει το ζουμί, δεν έχει παρά να αυξήσει το νερό στο βράσιμο (και το κορν φλάουρ στο αυγολέμονο για πιο δεμένη τη σούπα). Την τελευταία φορά τους έριξα και λίγη ρίγανη. Εμένα μ' άρεσε, οι άλλοι είπαν πως θύμιζαν κεφτέδες βραστούς!
Υλικά
700 γρ. κιμά
6 κουταλιές ρύζι γλασέ
1 κρεμμύδι τριμμένο καλά
1 μέτριο καρότο τριμμένο
1 κουταλιά βούτυρο ή φυτίνη
1 αυγό
αλάτι πιπέρι
λίγο αλεύρι για αλεύρωμα
5 ποτήρια νερό (3 για χύτρα ταχύτητας)
Για το αυγολέμονο
1 αυγό
2 κουταλιές αλεύρι ή 1 κουταλιά κορν φλάουρ
το ζουμί από 2 – 3 μέτρια λεμόνια
Εκτέλεση
Βάζω το ρύζι να μουσκέψει. Βάζω στο μούλτι το αυγό, το κρεμμύδι, το καρότο, το αλάτι και το πιπέρι και τα κόβω πολύ καλά. Τα ανακατεύω με τον κιμά και το ρύζι (χωρίς τα νερά) και τα ζυμώνω καλά ώστε να γίνει ένα μείγμα ομοιόμορφο και χωρίς ζουμιά.
Σ' ένα ταψάκι βάζω δυο - τρεις κουταλιές αλεύρι. Παίρνω κομμάτια απ' το μείγμα μου και πλάθω τα γιουβαρλάκια σαν μεγάλα καρύδια τα βάζω στο ταψάκι που το κουνάω πέρα δώθε ώστε να τυλιχτούν στ' αλεύρι.
Βάζω σ’ ένα κατσαρόλι το νερό και το βούτυρο. Όταν αρχίσει να βράζει ρίχνω τα γιουβαρλάκια και τα βράζω σε χύτρα για 15'.
Όταν πέσει η βαλβίδα αυγοκόβω τα γιουβαρλάκια: χτυπάω το άλλο αυγό με λεμόνι και το αλεύρι (χρησιμοποιώ κι αυτό που μου έμεινε από το αλεύρωμα). Ρίχνω μέσα λίγο – λίγο ζεστό ζωμό και το ανακατεύω. Ρίχνω το μείγμα στην κατσαρόλα να πάρουν μια βράση όλα μαζί και να δέσει το αυγολέμονο και είναι έτοιμα για σερβίρισμα.

3 σχόλια:

  1. έφτιαχνε και η γιαγιά μου γιουβαρλακια αλλά δυστυχώς δεν έιναι πια στην ζωή για να τα φτιάξει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τα γιουβαρλάκια είναι εύκολα. Εγώ αυτό το έχω πάθει με τα ντολμαδάκια (και τη μάνα μου). Μια φορά τα φτιάξαμε από τότε που πέθανε, και σαν τα δικά της δεν τα καταφέραμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Απόψεις; Ιδέες; Αντιρρήσεις; Παραλλαγές;
Όλα ευπρόσδεκτα.