04 Αυγούστου 2025

Περί διοδίων και πάλι

Τις προάλλες είχα μια συζήτηση με την Ειρήνη. Όχι την κόρη μου, φίλη που μένει στην Πιερία και υποστήριζε με σθένος πως ο νομός τους είναι ριγμένος γιατί έχει δυο σταθμούς διοδίων και είναι ο μόνος νομός στην Ελλάδα στον οποίο συμβαίνει αυτό. Εγώ γενικά κουμπώνομαι όταν ακούω για κάτι που συμβαίνει εκεί και μόνο εκεί. Έτσι και στην συγκεκριμένη περίπτωση, πολύ περισσότερο που είχα πρόχειρο το παράδειγμα της Φθιώτιδας που θυμάμαι νάχει 3 - 4. Οπότε για να μην λέω λόγια στον αέρα έκατσα και έψαξα πού υπάρχουν σταθμοί διοδίων κι έφτιαξα έναν πίνακα.

Όταν λέμε για διόδια μιλάμε για το αντίτιμο που πληρώνει κάποιος όταν χρησιμοποιεί αυτοκινητόδρομο. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι που μπορεί να γίνει η πληρωμή. Στην Ελλάδα αυτός που χρησιμοποιείται είναι οι μετωπικοί σταθμοί είσπραξης. Καθώς πηγαίνεις ωραία και καλά και έχεις βρει έναν ρυθμό βλέπεις μπροστά σου μια πινακίδα που σε προειδοποιεί πως σε λίγο θα πρέπει να σταματήσεις για να πληρώσεις. Οι μετωπικοί σταθμοί είναι ό,τι χειρότερο γιατί ενώ πας πρέπει να σταματήσεις (ή σχεδόν αν έχει μηχάνημα) και να ξεκινήσεις ξανά με πρώτη. Αυτό σημαίνει αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου αλλά και μείωση της μέσης ταχύτητας.

Το καλό θα ήταν να μην υπάρχουν διόδια. Ιδανικό. Γίνεται; Βέβαια. Βλέπε π.χ. Βέλγιο. Ή Γερμανία που όμως ενώ δεν υπάρχουν σταθμοί και διόδια δεν χρεώνονται αυτοκίνητα ή μηχανές, πληρώνουν όμως τα φορτηγά με κάποιο σύστημα που δεν ξέρω ποιο ακριβώς.

Άλλη να πληρώνεις ένα ποσό για να κυκλοφορήσεις σε αυτοκινητόδρομο κάποιο διάστημα (π.χ. μια βδομάδα). Αυτό λέγεται βινιέτα και τώρα πια ελέγχεται ηλεκτρονικά. Π.χ. Αυστρία, Βουλγαρία (η πρώτη έχει και μετωπικά σε 5 – 6 τούνελ).

Άλλη λύση: Μπαίνοντας σ’ έναν αυτοκινητόδρομο παίρνεις ένα χαρτάκι που δείχνει το σημείο που μπήκες. Όταν πας να εγκαταλείψεις τον αυτοκινητόδρομο (ανεξάρτητα από την εταιρία διαχείρισης) δίνεις το χαρτάκι στο μηχάνημα και σου λέει πόσα πρέπει να πληρώσεις ανάλογα με τα χιλιόμετρα που έχεις κάνει. Οι εταιρίες παίρνει κάθε μια όσα της αντιστοιχεί, εσύ έχεις σταματήσει δυο φορές κι αν βγεις ενδιάμεσα και ξαναμπείς η επιβάρυνση είναι πολύ μικρή (σε σχέση με τα μετωπικά). Αυτό γίνεται π.χ. στην Ιταλία. Ο πιο άνετος. Με την μικρότερη επιβάρυνση της κυκλοφορίας (αν και ο πιο ακριβός).

Παρακάτω αναφέρονται οι μετωπικοί σταθμοί μόνο.
Κάπου αναφέρεται πως υπάρχουν και πλευρικοί. Αυτοί είναι αν πας να βγεις πριν (ή να μπεις μετά) τον μετωπικό. Μην υπάρξουν κάποιοι που δεν θα πληρώσουν. Βέβαια κάπου το ποσό που ζητιέται είν' αστείο. 0,35€ π.χ.
Τα διόδια στους συνοριακούς σταθμούς πολλές φορές είναι χωρίς να υπάρχει αυτοκινητόδρομος (π.χ. μπαίνοντας στους Ευζώνους το δρόμος είναι καμιά 10 χιλιόμετρα και μετά σταματάει και μπαίνεις σ' έναν δρόμο μαύρο χάλι.
Στην Αττική η Αττική οδός υπολογίζεται ως ένας σταθμός αφού μια φορά πληρώνεις (εκτός αν βγεις και ξαναμπείς)!

Νομός

Σταθμοί διοδίων

Αιτωλοακαρνανίας

3

Κλόκοβας, Αγγελοκάστρου, Μενιδίου

Αργολίδας

0

 

Αρκαδίας

4

Νεστάνης, Γέφυρας Μαναρη, Βελιγοστής, Πετρίνας

Άρτας

Π

 

Αττικής

3 + Π

Αττικής οδού, Αφιδνών, Ελευσίνας

Αχαΐας

2

Ελαιώνα, Ρίου

Βοιωτίας

1 + Π

Θήβας

Γρεβενών

Π

Παναγιά

Έβρου

2

Μεστης, Αρδανίου

Ηλείας

1

Χανακίων

Ημαθίας

Π

 

Θεσπρωτίας

1

Τύρια

Θεσσαλονίκης

4 + Π

Μαλγάρων, Ωραιοκάστρου, Ανάληψης (Λαγκαδά), Ασπροβάλτας

Ιωαννίνων

3

Παμβώτιδας, Μαλακάσιου (Μετσόβου), Τερόβου

Καβάλας

1 + Π

Μουσθένης

Καρδίτσας

1

Σοφάδων

Καστοριάς

1

Ιεροπηγής

Κιλκίς

1

Ευζώνων

Κοζάνης

2 + Π

Σιάτιστας, Πολύμυλου (Κοζάνης)

Κορινθίας

3

Ισθμού, Κιάτου, Σπαθοβουνίου

Λακωνίας

0

 

Λάρισας

2

Μοσχοχωρίου, Μακρυχωρίου

Μαγνησίας

1

Πελασγίας

Μεσσηνίας

1 + Π

Καλαμάτας

Ξάνθης

0

 

Πιερίας

2

Λεπτοκαρυάς, Κλειδιού

Πρέβεζας

1

Σήραγγας

Ροδόπης

1

Ίασμου

Σερρών

2

Στρυμονικού, Προμαχώνα

Τρικάλων

1

Τρικάλων

Φθιώτιδας

4

Τραγάνας, Αγίας Τριάδας, Μαυρομαντήλας, Λιανοκλαδίου

Π = πλευρικά

Υπάρχουν και τα διόδια της Γέφυρας (Ρίο - Ατίριο) που δεν έχουν μπει σε κανένα νομό!

Επίσης, όταν θ’ αρχίσει να λειτουργεί πλήρως ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος θα προστεθεί άλλος ένας σταθμός στην Αχαΐα (της Κάτω Αχαγιάς).

Προφανώς δεν έχει νόημα να μετράμε πόσους σταθμούς έχουν οι νομοί που δεν έχουν αυτοκινητόδρομο να περνάει από το έδαφός τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απόψεις; Ιδέες; Αντιρρήσεις; Παραλλαγές;
Όλα ευπρόσδεκτα.