14 Ιουνίου 2014

Τυρόπιτα Νατάσας

Στο σχολείο που είμαι φέτος είμαστε κάμποσοι που έχουμε καλές σχέσεις με τη μαγειρική κι έτσι τακτικά ανταλλάσσουμε εμπειρίες. Όχι στο κουβεντιαστό. Κάθε άλλο. Στο πρακτικό. Κάθε λίγο όλο και κάποιος (βασικά κάποια, εγώ είμαι η εξαίρεση) φέρνει μεζέ. Πότε αρμυρά, πότε γλυκά, οι γευστικές δοκιμές δεν μας απολείπουν. Και βέβαια αφορμές πάντα δίνονται. Οι γιορτές οι δικές μας ή των παιδιών μας ή κάποια επιτυχία τους κλπ, είναι μια καλή ευκαιρία να το γιορτάσουμε τρώγοντας κάτι (το πίνοντας είναι πιο δύσκολο, δεν μπορεί να έχεις τραβήξει τα ποτηράκια σου και μετά να πας για μάθημα). Επίσης, παλιά συνήθεια θέλει αυτός που έχει θέματα μια μέρα, να κερνάει τους υπόλοιπους, άρα τώρα που είναι εποχή εξετάσεων είναι σχεδόν καθημερινό το φαινόμενο να υπάρχουν ένα δυο δισκάκια στο γραφείο.

12 Ιουνίου 2014

Φροντιστήρια

Πολλές φορές ακούγεται, ακόμα και σήμερα, πως τα φροντιστήρια είναι ελληνική πρωτοτυπία και δεν υπάρχουν αλλού. Κάποιοι βάζουν λίγο νερό στο κρασί τους και προσθέτουν το Ισραήλ ή την Ιαπωνία, αλλά σίγουρα όχι τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες (τουλάχιστον). Ίσως κάποτε να πίστευα κι εγώ σ' αυτό το παραμύθι, αλλά έλα που έμαθα από κοντά πως δεν είναι έτσι. Για παράδειγμα, ο ανιψιός μου στις Βρυξέλλες δέχτηκε τη διακριτική σύσταση από τον καθηγητή του της μουσικής να κάνει ιδιαίτερα (και μάλιστα όχι στον ίδιον αλλά σε συστημένο δάσκαλο) αν ήθελε να περάσει το μάθημα. Επίσης, όπως έγραφα στο παλιό μου μπλογκ, όταν ήμουν στη Γερμανία έβρισκα στο γραμματοκιβώτιό μου διαφημιστικά για ιδιαίτερα, αλλά και μια ταμπέλα γερμανικού φροντιστηρίου υπήρχε στη γειτονιά.

10 Ιουνίου 2014

Γιουβέτσι

Το γιουβέτσι είναι μια επέκταση απ' το κοκκινιστό. Μέχρις ένα σημείο η διαδικασία είναι η ίδια. Παίρνεις το κρέας και το μαγειρεύεις. Βάζεις τα κρεμμυδάκια του, την ντοματούλα του, τα μπαχαρικά και τα μυρωδικά κι έχεις ένα κρέας έτοιμο είτε να το φας επιτόπου είτε να το συνεχίσεις για το φούρνο. Το μόνο που δεν σε στεναχωρεί αν πρόκειται να το φουρνίσεις είναι το αν έχει παραπάνω ζουμί. Αφού θα του προσθέσεις κι άλλο για να γίνει το γιουβέτσι. Α! άλλη μια διαφορά είναι πως αφού θα του βάλεις ζυμαρικό σηκώνει να έχει έντονη τη μυρωδιά απ' το μοσχοκάρυδο.

08 Ιουνίου 2014

Στον Πειραιά, συνέχεια

Ξαναβρέθηκα στον Πειραιά την περασμένη Κυριακή. Αυτή τη φορά κάτσαμε κάτω απ' το λιοντάρι. Γύρω απ' τη βάση του έχει φτιαχτεί μια καφετέρια. Μπορεί σε άλλες περιοχές του Πειραιά να ξήλωσαν αυτές τις πρόχειρες κατασκευές, εδώ τις φτιάξανε πρόσφατα. Το μαγαζί (η βάση του δηλαδή) είναι κάμποσα μέτρα παραπάνω. Και για ευκολία στήσανε δυο παραγκάκια γύρω απ' το λιοντάρι, να το εξαφανίσουν ακόμα παραπάνω. Έχει μείνει και λίγος χώρος ακάλυπτος κι ήταν αυτός που προτιμήσαμε. Αλλά είναι πρώτο τραπέζι πίστα, στη μπούκα (ή περίπου) του λιμανιού, κάθεσαι και κόβεις κίνηση. Βέβαια, το πληρώνεις. Φραπές ευρά τέσσερα (4€).

06 Ιουνίου 2014

Γλωσσικοί ευπρεπισμοί

Δεν συνηθίζω να αναδημοσιεύω αυτούσια σχόλια από άλλα μπλογκ (το λεγόμενο ριμπλόγκινγκ). Αλλά βρίσκω κάποια κομμάτια εξαιρετικά κομμάτια. Ένα απ' αυτά είναι παλιό, γραμμένο στο μπλογκ του Γιάννη Χάρη το 2007 (ο άνθρωπος έβλεπε από τότε μπροστά - ο ΓΧ είναι μεταφραστής και επιμελητής κειμένων, άρα έχει εξαιρετική σχέση με τη γλώσσα) κι αφορά ένα θέμα που το έχω στο νου μου εδώ και πολύν καιρό, το έχω ξεκινήσει αλλά δεν το ολοκληρώνω. Έτσι, βάζω μερικά αρχικά δικά μου, που τα είχα ήδη στη μαγιά που είχα φτιάξει και στη συνέχεια δίνω το λόγο στο κο Χάρη.
Έχω δυο ανιψιές: Τη Βατώ και τη Σαπφώ (τέτοια ονόματα συνηθίζονται στη Μυτιλήνη, αν και παλιότερα υπήρχαν κι άλλα θηλυκά σε -ω που έχουν ψιλοχαθεί, όπως π.χ. η Μαριγώ). Κανένας δεν είπε ποτέ πως αυτό είναι το ποτήρι της Βατούς ή της Σαπφούς. Της Βατώς και της Σαπφώς λέμε. Όμως τελευταία έχουν αρχίσει οι γλωσσικοί ευπρεπισμοί. Με την επαναφορά και την επιβολή τύπων της καθαρεύουσας τη στιγμή που υποτίθεται πως η καθαρεύουσα έχει καταργηθεί. Αλλά ενώ κάποτε όταν υπήρχε η διαμάχη δεν πέρναγαν τέτοιες λαθροχειρίες, τώρα γίνεται με πλάγιους τρόπους και βλέπω με τρόμο να επανέρχεται η καθαρεύουσα απ' το παράθυρο. Αλλά πολλά είπα εγώ, το λόγο στον Γ.Χ.

05 Ιουνίου 2014

ΑΟΔΕ

Απίστευτο κι όμως αληθινό: ο συγγραφέας του βιβλίου του ΑΟΔΕ, ενός μαθήματος που εξετάζεται πανελλαδικά για τις απολυτήριες εξετάσεις του Λυκείου (που είναι ταυτόχρονα και εισαγωγικές για τα ΑΕΙ, χθες το δώσανε τα παιδιά), κρίνει το βιβλίο του ακατάλληλο και παρωχημένο, ζητώντας συγγνώμην απ' τους μαθητές που το χρησιμοποιούν (και στους οποίους περιλαμβάνεται κι ο γιος του, ίσως αυτός ήταν η αφορμή για την δημοσιοποίηση αυτή).

04 Ιουνίου 2014

Προχειρότητες στην Παιδεία

Τις τελευταίες μέρες, μετά τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών, γίνεται μεγάλη κουβέντα για έναν ανασχηματισμό που θα δείξει πως η κυβέρνηση (δηλαδή, βασικά ο πρωθυπουργός) αφουγκράζεται τις απαιτήσεις του κόσμου και προχωράει βελτιώνοντας τη σύνθεση (που θυμίζει το άλλαξε ο Μανωλιός κι έβαλε τα ρούχα του αλλιώς). Μέσα από τα υπουργεία στα οποία θα γίνει σίγουρα αλλαγή, ακούγεται το υπουργείο Παιδείας (ναι, το Π κεφαλαίο). Κι αυτό δεν είναι παράξενο αφού με τη σημερινή ηγεσία του το υπουργείο εκτός απ' το να κάνει επίδειξη πυγμής, σ' όλα τ' άλλα θέματα τρέχει να προλάβει να φανεί πως κάτι κάνει αλλά αυτό γίνεται την τελευταία στιγμή. Πριν λίγες μέρες έγραφα πάλι για τις καθυστερήσεις στην προετοιμασία των βιβλίων (αν και τα βιβλία του δημοτικού είναι ήδη στα σχολεία, τα βιβλία του Λυκείου τώρα ξεκινάνε να γραφτούνε, άρα δύσκολο να είναι έτοιμα όταν αρχίσει η νέα σχολική χρονιά) αλλά και για την περίφημη "Τράπεζα θεμάτων" τον νέο θεσμό που εφαρμόζεται από την φετινή Α' Λυκείου.

02 Ιουνίου 2014

ΜΚΟ - 2

Έγραφα στο προηγούμενο σημείωμα για τις άτυπες κοινωνικές δομές και τις μη κυβερνητικές οργανώσεις και πως δεν έχω σε εκτίμηση αυτές τις δράσεις για διάφορους λόγους. Όμως, δεν άρχισα να γράφω για να δηλώσω τον αρνητισμό μου σε κάτι τέτοιο (που μπορεί εμένα να μην μ' αρέσει, μπορεί κάποιοι να βγάζουν πολλά εκμεταλλευόμενοι τον πόνο των άλλων αλλά δεν είναι η πρώτη φορά, μπορεί να είναι αναποτελεσματικές αλλά και να μην υπήρχαν δεν θα ήταν καλύτερα τα πράγματα και πάει λέγοντας). Ξεκίνησα γιατί ήρθα σε επαφή με τέτοιες δράσεις που όμως είναι δομημένες με διαφορετικό τρόπο και που τις θεωρώ ιδιαίτερες και αξιόλογες. Έγραψα το προηγούμενο για να έρθω σ' αυτό και να γράψω ένα μπράβο για κάποιες ουσιαστικές ιδέες.